Burton
september 2011

07-09-2011

Nu de vakantie weer voorbij is en we het normale leventje weer hebben opgepikt, is er ook weer tijd voor de bouw van de Burton. Dat houdt echter niet in dat ik de maand augustus niets heb gedaan. Ik heb mijn laptop meegenomen op vakantie en heb alle elektrische schema's uitgetekend. Alle schakelingen lopen via relais en alles is apart gezekerd. Zodra het dashboard klaar is, ga ik beginnen met de bedrading. Ik heb de afgelopen week dan ook flink gewerkt aan het dashboard. Ik heb de plaats van de klokken, schakelaars en de lampjes bepaald en de gaten hiervoor zijn in het dashboard geboord. Vervolgens heb ik het fineerwerk, waar ik net vr de vakantie mee was begonnen afgemaakt. Ik ben tot zover erg tevreden over het resultaat. Het dashboard ga ik binnenkort voorzien van een glasvezelmat met epoxy, waardoor het geheel stevig en vooral waterbestendig word.
Verder heb ik nog de claxon en de spanningsregelaar een plaatsje gegeven.

30-09-2011

Ik heb de afgelopen maand iets minder tijd gehad om aan de Burton te werken. Desondanks is er toch nog e.e.a. gebeurt. Zo heb ik het dashboard eerst met epoxy behandeld, zodat het goed tegen water kan, en vervolgens in de blanke lak gespoten. Hierdoor krijg je niet alleen een prachtig blinkend resultaat, maar wordt de epoxy ook nog eens tegen UV-stralen beschermd. Daarnaast heb ik op de klem van de pluspool van de accu twee hoofdzekeringen gemaakt (40 amp.). n is voor de startmotor en n voor de rest van het stroomcircuit. Van epoxy een mooi afdek kapje gemaakt om het geheel te beschermen. Ook de kachel bediening is ingebouwd waardoor nu eigenlijk alle (mechanische) componenten op hun plaats liggen.
Verder heb ik nog de nodige voorbereidingen getroffen voor het maken van de kabelboom; centrale massa plaat in de kofferbak, PVC buisjes t.p.v. de "deur" om de kabels te geleiden, De "dikke" kabels van de accu naar de versnellingsbak en de startmotor liggen op hun plek, etc, etc. Ook de schakelaars voor in het dashboard, stekkertjes voor aan de kabelboom, en dergelijke zijn inmiddels binnen. Inmiddels is ook het RVS laser snijwerk van het stuur gearriveerd. Dit heb ik laten maken uit 4 onderdelen; De buitenring van het stuurwiel, het middendeel van het stuurwiel (de ster), een afwerkplaat met logo en een afwerkring. Na eerst alles goed geschuurd te hebben zodat alle krassen en beschadigingen waren verdwenen, heb ik de delen die later in het zicht komen gepolijst. Vervolgens heb ik het gatenpatroon van de buitenring van het stuurwiel overgenomen in de eerder gemaakte houten schijven (zie juli 2011). Daarna heb ik met RVS draad het middendeel in de buitenring gelast en de lassen vlak geslepen. Nadat deze stukjes weer gepolijst waren heb ik de houten (meranti) schijven met epoxy lijm op het RVS stuurwiel gelijmd. Van weng heb ik houten pennetjes gedraaid die ik in de geboorde gaatjes heb gelijmd. Dit geeft niet alleen extra stevigheid aan het stuurwiel maar dient ook als decoratie.