Burton
maart 2012

03-03-2012

Vandaag was de eerste vuurdoop van de Burton. Gisteravond heb ik bij een plaatselijk aanhangwagenbedrijf een autoambulance opgehaald die ik voor vandaag had gehuurd. 's Avonds nog de Burton geladen en bij m'n broer onder de carport gezet. Ik vertrouwde het weer niet helemaal. 's Morgens om 07.00 uur vertrokken naar Zutphen, alwaar we (mijn broer was meegegaan) om exact 09.00 uur aan de poort stonden. na het bekende kopje koffie hebben we de auto afgeladen. Antoni stond al klaar om mijn Burton eens grondig onder de loep te nemen. Na ruim 2 uur om, rond, onder en in de auto te hebben doorgebracht, waren er maar 3 kleine puntje die bij de RDW keuring voor een probleempje konden zorgen. Aan de voorzijde moesten een paar ronde hoekjes aan het chassis worden geslepen, De handrem kon iets strakker worden afgesteld en de remcilinders van de achterremmen moesten worden vernieuwd. Verder hebben ze het CO afgesteld, de koplampen gecontroleerd (deze stonden wonderbaarlijk helemaal goed). En natuurlijk de remmen getest.
Vervolgens heb ik de Burton gelijk laten taxeren wat voor de verzekering nodig is.
Toen de Burton weer op de aanhanger stond, De nieuwe remcilinders in het koffer en nog een kopje koffie naar binnen was gewerkt, zijn we tegen 13.00 uur weer naar huis gereden. Door alle drukte ben ik helemaal vergeten om foto's te maken

18-03-2012

De afgelopen 2 weken heeft mij voornamelijk de factor pech achtervolgt. De maandag nadat ik bij BCC was geweest werd ik getroffen door een ontzettende pijn in mijn rechter bovenarm. Vlgs de dokter was het een slijmbeursontsteking waardoor ik mijn arm praktisch niet kon gebruiken. Na een spuit in mijn schouder en een paar dagen rust ging het zaterdags weer een stukje beter. Ik heb toen samen met mijn broer de remcilinders in de remtrommels vervangen. Zelf kon ik nog geen kracht zetten met mijn arm. Ook de andere punten nagelopen en in orde gemaakt. Nog even een proefritje door de straat en dan maandag de keuring met de RDW afspreken. Zo gezegd, zo gedaan. Toen ging het mis. Tijdens de proefrit bleef de Burton ploffen (uit het luchtfilter) en stotteren als ik gas gaf. De dagen daarna heb ik van alles geprobeerd en gecontroleerd maar niets hielp. BCC heeft nog met spoed grotere sproeiers (110-110) opgestuurd. Bij aankomst zat er een gat in de enveloppe en was één sproeier weg. Waarschijnlijk zit die ergens in de een of andere sorteermachine van de TNT. Direct gebeld naar BCC en een dag later had ik de ontbrekende sproeier weer in huis. Helaas zonder succes. De Burton bleef ploffen en stotteren. Ik heb de vlotterhoogte gecontroleerd, de 123-ontsteking gecontroleerd, met remreiniger gecontroleerd of de pakkingen van het spruitstuk niet lek waren, etc. etc. Uiteindelijk ben ik gisteren naar BCC gereden en heb een andere carburateur opgehaald. Bij thuiskomst direct aan de slag en yessssss! Het probleem is opgelost.
Ondertussen had ik vorige week toch al een afspraak met de RDW gemaakt. Volgens BCC had dat stotteren geen invloed op de keuring. Stationair liep het motortje overigens prima. Dinsdag a.s. 20 maart is de grote dag. Dan wordt Burton 1030 flink aan de tand gevoeld. Hopelijk kan hij daarna de grote wereld in.
Als alles nog niet erg genoeg was heb ik, hoewel de Burton nog nooit echt op de openbare weg is geweest, ook al een proces verbaal binnen. Op 19 februari j.l. liep namelijk de schorsing van de Burton af en omdat hij zo goed als klaar was heb ik de schorsing niet verlengt en gewoon wegenbelasting betaald (moet nog tot 2013). Nu kreeg ik dus een beschikking  voor het feit dat de auto niet APK gekeurd was en ik even € 126,00 wil dokken. Heb gelijk een bezwaarschrift ingediend want hoe kan ik nou een auto die niet op de weg kan en mag komen APK laten keuren. Als ik hem er met een ambulance naar toe had gebracht was hij waarschijnlijk niet eens goedgekeurd want hij was nog niet klaar. Nu maar afwachten hoe ze gaan reageren.

20-03-2012

Vandaag was het dan zo ver. De RDW keuring met APK staat op het programma.
Gisteravond de Burton op de ambulance geladen en eerst even naar de Doe-Het-Zelf-Garage om de achterremmen te testen omdat ik er na de voorkeuring bij BCC nieuwe remcilindertjes in had gezet. Ook de CO opnieuw afgesteld ivm het akkefietje met de carburateur. Thuis alle papieren bij elkaar gelegd zodat ik vanochtend op tijd kon vertrekken. Ik had een afspraak om 9.15 uur bij de RDW in Veldhoven. Gezien de dagelijkse ochtend files ben ik al om 7.45 uur weggereden. Ik heb over de krappe 30 km toch ca. één uur gereden. Gelukkig nog ruimschoots op tijd.
Nadat ik mezelf had aangemeld heb ik de Burton van de aanhanger gehaald en klaar gezet. Nu was het wachten, wachten en nog eens wachten. Na ca. een uur werd ik verzocht om de Burton naar binnen te rijden. Eerst werd het nummer van het nieuwe chassis gecontroleerd met het certificaat. Vervolgens werd de auto van boven en van onder nagekeken. Alles kwam aan de beurt; lagers, fusees, elektra, etc. etc. Toen was de CO-meeting aan de beurt. Ook die was goed. Doorrijden naar de remmentest; voorremmen, handrem en achterremmen werden gecontroleerd. Weer een stukje opschuiven naar de koplampen test. Ook die stonden goed. Vervolgens was de rest van de verlichting aan de beurt. Ik kon de Burton weer een stukje opschuiven. Nu werd het chassisnummer van de Donor in het nieuwe chassis geslagen/gegraveerd/gehamerd. Het was even zoeken naar een goede locatie. Nadat de keurmeester er een beetje blanke lak op had gespoten mocht ik om het gebouw heen rijden naar de weegschaal. Deze bleef hangen bij 520 Kg. Toen kwam het verlossende woord. Alles is prima in orde! Ik kon de Burton weer op de ambulance zetten en in de wachtruimte plaatsnemen tot de papieren klaar waren. Om 12.30 uur was ik weer thuis. De Burton van de ambulance gehaald en deze weer teruggebracht naar het verhuurbedrijf. 's middags heerlijk een klein tochtje gemaakt.

Burton 1030 is goedgekeurd

 

30-03-2012

De eerste "echte" ritten zitten er op. Ik heb afgelopen week ca. 300 Km met de Burton gereden. Echt geweldig.
Toch ook een beetje tegenslag gehad. Woensdag kwamen de papieren van de RDW binnen. En je raad het al. Fout op het kenteken. De kleur was niet aangepast. Direct maar een mailtje naar de RDW gestuurd en nu maar wachten op antwoord.
Ook druk bezig geweest met het inwinnen van informatie omtrent een softtop. De hoge softtop van BCC is op zich niet zo verkeerd, maar voor mij toch nog een beetje lastig instappen. Ik heb nu een adresje gevonden die het doek van de softtop kan maken. Het buizenframe maak ik dan zelf. In het dak van de softtop komt een rits wat het instappen vergemakkelijkt.
Ook heb ik terugslagklepjes in de leidingen van de ruitensproeier geplaatst. Omdat ik twee sproeiers heb gemonteerd, wordt het water tijdens het rijden eruit geblazen/gezogen. Met de terugslagklepjes is dat probleem verholpen. Ook heb ik op de bovenrand van de body, daar waar de motorkap op ligt als deze dicht is, een strookje rubber geplakt waardoor er als het ware een gootje wordt gecreëerd, zodat het water (regenwater, ruitensproeier water) niet terug onder de motorkap loopt maar via de zijkanten wordt afgevoerd.