Burton
Maart 2011

01-03-2011

De rest van de week heeft voornamelijk in het teken gestaan van ontvetten, schoonmaken, stralen, schuren etc. De schroefdraad van de centreerbussen van de veerpotten was erg geroest. Ik heb op de draaibank de schroefdraad weer opgesneden en ze zijn weer als nieuw. Het dunne plaatje van de afgeslepen deksels van de veerpotten (voorzijde), welk de keerring op zijn plaats houd was volledig doorgeroest. Hiervoor heb ik een nieuw plaatje gemaakt en weer op de deksel ge(punt)last. Ik heb toch besloten om de trekstangen op te knappen. De huidige schroefdraad van M11x1 ga ik op de draaibank vervangen door M10x1. De kerndiameter hiervan is nog altijd 9 mm, wat net zo dik is als de rest van de trekstang. Dus geen verzwakking. Ik maak dan nieuwe trekstangogen met ook hierin M10x1 draad.
Maandagavond heb ik met een bekende de compressie van het torretje gemeten. Dit zag er niet rooskleurig uit. Het blokje moet uit elkaar. Van de andere kant vindt ik het ook niet zo erg. Dan weet ik tenminste dat straks weer alles tiptop in orde is en heb ik er voorlopig geen omkijken meer naar. Daarna maar weer verder gegaan met ontvetten, schuren, stralen etc.

13-03-2011

Na een korte wintersportvakantie heb ik de draad weer opgepikt. Heb vandaag de steunen van het luchtfilter gestraald. Vervolgens de remklauwen uit elkaar gehaald en schoongemaakt en ook nog de aandrijfassen bakzijde schoongemaakt. Hoewel de meeste stofhoezen nog redelijk goed zijn heb ik besloten om overal nieuwe op te zetten. Voor de paar euro's wil ik later geen probleempjes hebben. Ook kan ik dan overal nieuw vet in doen, zodat het er weer jaren tegen kan.
Daarnaast heb ik (gebruikte) koelbeplating voor de motor en een remschijfkoeling links besteld bij Citrobe in BelgiŽ. De koelbeplating van mijn Donor was sterk verweerd en de remschijfkoeling ontbrak.

17-03-2011

Het is me weer een weekje geweest van veel ontvetten, stralen, schuren etc. Ik weet het, het begint saai te worden maar ik moet nog even doorzetten. Alleen nog de draagarmen schoonmaken en dan kan ik gaan spuiten om vervolgens het nieuwe chassis weer langzaam te gaan opbouwen. Tot overmaat van ramp ging ook nog mijn draaibankje kapot wat ook weer de nodige uurtjes heeft opgeslokt. Gelukkig mbv een goede kennis is het weer gerepareerd. Ik heb deze week niet alleen veel klein spul schoongemaakt, maar ook de voor en achteras. De draagarmlagers zijn over het algemeen nog prima, alleen de binnenste lagers van de vooras moeten vervangen worden. Tevens vervang ik ook de binnenste keerringen van beide assen.

29-03-2011

Er is de afgelopen tijd weer veel gebeurt. De meeste onderdelen van de donor eend zijn inmiddels schoon gemaakt. Het was een zwaar en vaak vuil werkje maar het ziet er nu allemaal prachtig uit. Vooral de straalkast heeft de afgelopen tijd overuren gemaakt. Een investering die echt de moeite waard is. Ik ben inmiddels begonnen met het spuiten/schilderen van de onderdelen. De remdelen spuit ik met speciale "remmenlak" van VHT. De uitlaat- en spruitstukdelen spuit ik met "flame proof" lak van VHT. Voor beide lakken is een hittebestendige primer vereist, eveneens van VHT.
Alle overige onderdelen van en op het chassis verf ik met RX5 + RX10. Aan het eind van de week zullen de meeste onderdelen weer een mooi kleurtje hebben en kan het opbouwen van het (nieuwe) chassis beginnen.