Burton
mei 2011

01-05-2011

We zijn inmiddels weer een paar weken verder, maar dat houdt niet in dat ik heb stil gezeten. Integendeel. De gespoten koelbeplating heb ik letterlijk "gebakken" in de oven. De hittebestendige lak moet één uur lang uitgehard worden bij ca. 95° C. De levering van het lagertje van het stuurrondsel blijft op zich wachten. Ik heb besloten om zelf een bronzen lagerbusje te draaien en het lagertje te annuleren. Nu kan ik de vooras weer in elkaar zetten en deze op het chassis monteren. Het monteren van de stuurinrichting in de vooras is een "vettig" klusje maar niet moeilijk. Het begint nu weer op een "auto" te lijken. Ondertussen telefoon gehad van BCC. Nee, niet het lagertje is binnen maar de body staat klaar om opgehaald te worden. De opgegeven levertijd klopt prima.
Ik ben inmiddels ook begonnen met het reviseren van de motor. Eerst heb ik de motor (met versnellingsbak) ingespoten met ontvetter en deze met de hogedrukspuit afgespoten. De meeste troep is er nu af. Vervolgens het blok en de bak van elkaar gescheiden. Beetje bij beetje heb ik het blokje ontmanteld. Natuurlijk alles goed vastgelegd op de gevoelige plaat, zodat ik straks weer weet waar alles heeft gezeten. Op het eerste oog ziet het er nog prima uit. Een bekende komt volgende week langs om de cilinders en zuigers te controleren. De 2 helften van het blok heb ik goed schoongemaakt met wasbenzine. Hierna heb ik ze met 2 bouten tegen elkaar gezet, alle openingen afgeplakt en het blokje gespoten met hittebestendige motor lak van VHT. Eerst primer en vervolgens aluminium lak.
Op 29 april heb ik de body + een hele partij onderdelen opgehaald bij BCC. De krat paste maar net in de aanhanger, maar dat is net genoeg. Thuis heb ik onder de krat 4 zwenkwielen geschroefd, zodat ik deze makkelijk kan manoeuvreren. Omdat ik binnen geen plaats heb om hem neer te zetten heb ik de krat goed ingepakt met een dekzeil. Over enkele weken (als de motor af is) is de body pas aan de beurt.

08-05-2011

Deze week vooral bezig geweest met het reviseren van het blokje. Het is voornamelijk heeeel veel schoonmaken, spuiten en "bakken". Maar dan is het resultaat er wel naar. Vandaag het blokje weer in elkaar gezet. Met een goede werkplaats handleiding is dit een karwei dat prima te doen is. En als je dan achteraf het resultaat ziet, is al het vele werk weer snel vergeten. De komende week gaan de cilinders en de koppen er weer op.

17-05-2011

De afgelopen tijd niet echt stil gezeten. Ik heb nieuwe zuigerveren op de zuigers geplaatst en vervolgens de zuigers weer aan de drijfstangen bevestigd. Nu moesten de cilinders erop. Hiervoor heb ik van een stevig plastic potje een band gemaakt die ik dmv een standaard slangklem (65-85 mm) om de zuigerveren heb geklemd. Op deze manier kon ik de cilinders er redelijk gemakkelijk over schuiven. Na het verwijderen van de klemband kan de cilinder helemaal op zijn plaats worden geschoven. Hierna waren de cilinderkoppen aan de beurt. Eerst de kleppen ingeslepen met slijppasta en deze weer gemonteerd in de koppen. Nadat ook de rest van de onderdelen op en aan de cilinderkoppen zijn gemonteerd konden deze aan het blokje worden bevestigd. De moeren lichtjes aandraaien. Daarna eerst het spruitstuk (tijdelijk) monteren en vervolgens de koppen op het juiste moment zetten. Het spruitstuk kan nu weer worden verwijderd want eerst moet de koelbeplating er weer op. Dit was dan ook, na de oliekoeler en olieleiding, de volgende klus. Na een beetje gepuzzel lukte ook dit weer. het motortje begint al aardig te groeien. Vervolgens weer het spruitstuk gemonteerd, net zo als de elektronische ontsteking en het oliefilter. Nog even de kleppen stellen voordat het kleppendeksel er op gaat. Ook het vliegwiel (ik heb uiteindelijk toch maar besloten voor een afgedraaid vliegwiel), de koppelingsplaat en de drukgroep zijn weer op zijn plaats gezet. Hiervoor heb ik wel nog even een centreerpen moeten draaien om de koppelingsplaat mooi in het midden te krijgen.

De volgende klus was de versnellingsbak. Deze heb ik niet uit elkaar gehaald. Wel heb ik de olie er af gelaten om hem vervolgens helemaal schoon te maken. Wat een vettig karwei is dat. Uiteindelijk is het prima gelukt. Wel heb ik, na alle openingen en kwetsbare delen te hebben afgeplakt, de bak nog even lichtjes gestraald om hem daarna te spuiten. Ook deze is weer als nieuw. Na de koppelingshendel en het druklager weer te hebben teruggezet heb ik de bak herenigt met het motortje. Het is een hele klus geweest, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.

Naast dit alles heb ik ook nog de aandrijfassen in elkaar gezet en aan de voorwiel naaf gemonteerd. Ook de startmotor is uit elkaar gehaald, gestraald en gespoten en weer in elkaar gezet.

  

23-05-2011

De tijd verstrijkt en de Burton 1030 groeit als kool. De afgelopen week heb ik de motor op het chassis gemonteerd. Met 2 personen is de motor met versnellingsbak goed te tillen. Vervolgens de remschijven met de aandrijfassen vastgezet aan de bak. Ook de remklauwen zitten weer op hun plaats. Daarna de handrem teruggeplaatst en de handremschoentjes afgesteld. Hiervoor heb ik van een oude dop 24 een klein sleuteltje gemaakt om de excentrieken gemakkelijk te kunnen verdraaien en vasthouden. Vervolgens de uitlaat (voorlopig) gemonteerd. Deze moet als de body erop staat definitief zijn plaats krijgen. Verder nog de brandstofslang aangesloten, de motor en versnellingsbak van olie voorzien en de startmotor weer op zijn plaats gezet. Daarna was de carburateur aan de beurt. Na de nodige foto's te hebben gemaakt heb ik met helemaal uit elkaar gehaald. Alle onderdelen grondig gereinigd en weer met nieuwe pakkingen, veertjes en sproeiers in elkaar gezet. Dat laatste viel nog niet echt mee. Een van de veertjes van de gasklep was gebroken en nu was het even puzzelen hoe e.e.a. gezeten had. Maar uiteindelijk is ook dat gelukt en hij ziet er weer als nieuw uit. Wel moet ik nog even een nieuwe tussenplaat maken uit aluminium. De originele kunststof plaat heeft het begeven toen ik er draad in wou tappen voor de vacuüm plug van de elektronische ontsteking,

En vanavond was het zover; "The duck has landed".
Nadat ik de moeren van de wielnaaf op het juiste moment had gezet (even van het werk een grote momentsleutel geleend) konden de (oude) wielen er weer op en kon Burton 1030 weer met zijn voetjes aan de grond.

28-05-2011

Inmiddels heb ik van aluminium (8mm) een nieuwe tussenplaat gemaakt voor de carburateur en deze gemonteerd. De aansluiting voor de vacuümplug is er uiteraard meteen in gemaakt. In aluminium is dit eenvoudiger dan in de originele kunststof plaat. Na het luchtfilter weer gemonteerd te hebben heb ik vanochtend (zaterdag) een accu aangesloten, de elektronische ontsteking afgesteld, de (eerste) benzine in de tank gedaan en de Burton gestart. Het was, na al die maanden slopen, opknappen, reviseren en weer in elkaar zetten toch een spannend moment. Boven verwachting startte de Burton direct en liep lekker soepel. Er is weer een mijlpaal bereikt. Nu kan ik verder met de body. Daar heb ik dan ook direct een begin mee gemaakt. De body is uit de krat gehaald en op het onderstel gelegd. Van het hout van de krat heb ik een bokje gemaakt zodat de body een stuk hoger op het chassis staat waardoor ik er gemakkelijker aan kan werken. Al bij al weer een geslaagde week en een flinke stap voorwaarts.