Burton
juli 2011

02-07-2011

Er is weer veel gebeurt de afgelopen tijd. Voordat de body op het chassis gemonteerd word, heb ik eerst de draadklemmen met sikaflex op het chassis gelijmd. De RVS body-strippen heb ik als mal gebruikt. Deze methode heb ik gelezen op de site van een collega bouwer. Na alle verhalen die ik heb gelezen over de ergernissen bij het monteren van de body, is dit echt een aanrader. Nadat ook de chassisband was aangebracht heb ik samen met mijn broer en de buurman de body op het chassis gezet. Nog dezelfde avond alle boutjes erin gedraaid. De achterste boutjes kwamen niet overeen met de gaten in het chassis. Hiervoor heb ik nieuwe gaten in het chassis geboord. Nu de body op het chassis staat kunnen alle kabels worden aangesloten. Zo heb ik vandaag de koppelingskabel aangesloten, Ook de gaskabel en de KM-teller kabel. Deze laatste alleen aan de versnellingsbak. Verder heb ik de ondersteuning van de accubak gemonteerd, de versnellingspook aangebracht, remleidingen aangesloten en de handrem op zijn plaats gezet. Ook de benzinetank kan voortaan op de normale manier gevuld worden. Gisteren zijn ook de reflectoren voor de achterspatborden binnen gekomen uit Engeland (stonden in backorder). Je raad het al, ze zitten al op de body.
Ook heb ik vandaag 2 mm vliegtuigtriplex gekocht. Deze gebruik ik als basis voor het dashboard.

10-07-2011

De afgelopen week ben ik voornamelijk bezig geweest met het dashboard. Hiervoor heb ik 3 laagjes 2mm vliegtuigtriplex gebruikt die ik, geklemd in de body, op elkaar heb gelijmd. Als de lijm droog is blijft het hout in de juiste vorm staan. Op de foto's is al redelijk goed te zien welke richting het op gaat. E.e.a. moet nog worden bekleed met fineer. Verder heb ik nog gewerkt aan het elektrische hart van de Burton. De meeste functies laat ik schakelen via relais. Hiervoor heb ik een box gemaakt waar alles overzichtelijk in zit.

24-07-2011

Soms zit het mee, soms zit het tegen. Dat laatste is mij ook overkomen. Tijdens het plaatsen van de stuurkolom (onderste deel) raakte deze het koppelingspedaal. Wat nu??? Het koppelingspedaal verbuigen was een simpele optie, maar dat vond ik niks. Uiteindelijk toch maar besloten om de body te verschuiven. Dat loste al een groot deel op maar was nog niet genoeg. Toen ook nog maar de pedalenset een stukje opgeschoven, totdat de stuurkolom vrij lag van de pedalen. Bij BCC nog net voor de vakantie de voorruit en nog wat andere onderdelen opgehaald, en op de terugweg bij de Arnhemse Fijnhouthandel het fineer voor het dashboard gekocht. Bij thuiskomst gelijk een aantal onderdelen gemonteerd, zoals accu, oliedruksensor, achterlichten etc. Daarna de voorruit, de ruitenwissermotor en de ontwaseming gemonteerd. Alleen de PVC pijp vindt ik een beetje knullig. Hier ga ik nog iets anders voor maken, maar dan moeten eerst de klokken in het dashboard er in zitten. Verder ben ik bezig geweest met het verlijmen van het stuur. Hiervoor heb ik Mahonie latjes gezaagd van 3 mm dik, die ik om een ronde mal heb gebogen, verlijmd met PU-lijm, totdat ik ruim de juiste dikte had. Het geheel ga ik nu op de draaibank op maat draaien. Ook de onderdelen voor de stuurkolom heb ik uitgetekend en gedraaid.

31-07-2011

Hoewel het niet direct zichtbaar is, ben ik toch weer flink bezig geweest. De houten delen voor het stuur heb ik mooi rond gedraaid en vervolgens bij een kennis door een grote bandschuurmachine geduwd zodat ze precies vlak zijn. Vervolgens op de freesbank doorgezaagd, weer door de bandschuurmachine en je houd 2 houten ringen over die straks op het RVS stuur worden gemonteerd. Ook de stuurkolom is klaar en gemonteerd in de Burton. Verder ben ik nog bezig geweest met het dashboard. Bij weer een ander kennis heb ik de naam "Burton 1030" in de wortelnotenhouten fineer gelasert. Dezelfde tekst heb ik ook in een stuk Wengé gelasert, en het resultaat zie je op de foto's.