Burton
Februari 2011

19-02-2011

Vandaag was eindelijk de dag aangebroken dat ik mijn "donor eend" kon ophalen bij BCC. Vanwege de verwachtte drukte bij BCC i.v.m. een "polyesterdag", geörganiseerd door de BOC (Burton Owners Club), ben ik al om 6.30 uur thuis weggereden zodat ik zeker om 9.00 uur voor de poort van BCC stond. Na eerst even wat te hebben gedronken en een aantal zaken te hebben doorgesproken, ben ik naar het postkantoor gegaan om de "donor eend", of dat wat er nog van over was, over te laten schrijven en tevens te laten schorsen. Terug bij BCC hebben we de "donor eend" op de aanhanger geladen. Omdat ik nu toch met de aanhanger in Zutphen was, heb ik gelijk een nieuw chassis meegenomen. Je hoefde echter geen expert te zijn om te zien dat een nieuw chassis geen overbodige luxe was.
Ook heb ik de body besteld in RAL 9010. Het wordt de Burton 1030. Na nog wat foto's te hebben gemaakt van de inmiddels gearriveerde Burtons (deelnemers van de polyesterdag) ben ik tegen 12.00 uur weer naar huis gereden. Thuis aangekomen heb ik de "donor eend" in zijn laatste "rusthuis" geparkeerd. Hier zal hij een langzame dood sterven en als herboren weer tevoorschijn komen.

20-02-2011

Vandaag een start gemaakt met het "slopen" van de eend. Eerst maar eens alle losse onderdelen (4 grote dozen vol) gesorteerd en getracht te achterhalen wat waar heeft gezeten. Ik heb namelijk een donor eend gekocht die al deels gedemonteerd is. Het is nu soms moeilijk te achterhalen welk onderdeel wat is. Beetje bij beetje kom ik hier ook wel uit. Daarna de donor op een paar bokjes gezet en de uitlaat verwijderd. Vervolgens de wielen eraf gehaald en de naafmoer van de voorwielen verwijderd. Aangezien er geen reminrichting meer aanwezig was viel dit niet echt mee, maar is uiteindelijk wel gelukt.

22-02-2011

Omdat de motor incl. versnellingsbak te zwaar is voor mij om in zijn geheel te verwijderen, heb ik ze op het chassis gescheiden. Hiervoor heb ik eerst de remschijven, de startmotor en de dynamo verwijderd. Ook de steekassen konden er gemakkelijk uitgehaald worden. Vervolgens de versnellingsbak aan de onderzijde opgevuld met hout en de motor mbv een autokrik ondersteund. Daarna de bouten van de versnellingsbak losgedraaid en deze van de motor gescheiden. Hierna de voorste motorsteunen losgedraaid en de motor van het chassis genomen.
Daar een kennis een dezer dagen de compressie komt meten moet de motor en versnellingsbak (+ startmotor) weer met elkaar worden verenigd. Hiervoor heb ik eerst de afzonderlijke delen op een werkbank geplaatst.
Vervolgens heb ik de remschijven losgedraaid. Omdat bij het met de hand losdraaien, de schijven meedraaien in de versnellingsbak, heb ik hiervoor een luchtsleutel gebruikt. Nu stelde het karwei niets voor. Ook de ventilator en het koelhuis zijn inmiddels verwijderd.

26-02-2011

De rest van de week heb ik alle onderdelen van het chassis verwijderd. Dit ging niet altijd van een leien dakje. Zo waren de bouten van de schokbrekers in het chassis niet los te krijgen. Met een passende sleutel en de brander lukte het uiteindelijk wel. Het volgende probleem waren de veerpotten. Ten eerste waren de trekstangogen niet los te krijgen. Hiervoor heb ik een hulpstukje gemaakt zodat ik deze met een luchtsleutel kon losdraaien. Helaas is bij 3 stuks de draad beschadigd doordat ze zijn gaan vreten. Ook de draadbussen wilden niet meewerken. Eerst even een passende sleutel gemaakt (slw 46) om de moeren los te krijgen. Het probleem zat hem in de voorste 2 rubbers die op de draadbussen zaten vastgeroest. Ik heb uiteindelijk de voorste steun van het chassis afgeslepen waarna ik de veerpotten kon verwijderen. Ook de stuurstangen waren niet los te krijgen van de vooras. Ook hiervoor heb ik een hulpstukje gemaakt (soort van poelietrekkertje) waardoor het uiteindelijk wel lukte.
Vandaag nog de tank en de achteras verwijderd wat gelukkig mee viel. Vervolgens de lossen onderdeeltjes van het chassis afgehaald en het chassisnummer eruit geslepen. Een kennis heeft het chassis opgehaald voor een goed doel.
De beide assen heb ik buiten met de hogedrukspuit (vuilfrees) ontdaan van het vele vet waardoor ze een stuk beter hanteerbaar zijn. Daarna de garage een beetje opgeruimd. Wat kun je op korte tijd toch een hoop rotzooi maken. Uiteindelijk heb ik de veerpotten open geslepen. Omdat de draad sterk is beschadigd, wil ik er toch nieuwe trekstangen in zetten. De veren zien er nog prima uit. De overige onderdelen heb ik gestraald in mijn zelfgemaakt straalkastje. Hoewel de compressor eigenlijk aan de lichte kant is, werkt het prima.