Burton
April 2011

03-04-2011

De afgelopen week heeft vooral in het teken gestaan van schilderen en spuiten. Zo heb ik eerst alle" kleine" onderdelen geschilderd met (1x) RX-5 en (2x) RX-10. Het spruitstuk en de eerste demper zijn gespoten met VHT lak. Ook de remklauwen en de trommels zijn met VHT lak gespoten. Vervolgens heb ik de draagarmen al weer behandeld met RX-5. Deze zijn morgen en overmorgen aan de beurt om met RX-10 behandeld te worden. Ik heb toch maar besloten om het ventilatorhuis, de koelbeplating van de motor en de kachelpotten met VHT lak te spuiten. Dit geeft een veel mooier en vooral strakker resultaat dan het schilderen met de RX-lakken.

09-04-2011

Ook de draagarmen staan inmiddels in de kleur. Op het werk heb ik nieuwe wiellagers in de remtrommels geperst. Hiervoor had ik eerst een doorn gemaakt met een zoekrand. Het persen was daarna zo gebeurt. De remtrommels zijn weer gemonteerd. Hiervoor heb ik de oude, gereviseerde, onderdelen gebruikt. Alleen de remvoeringen zijn vernieuwd. Het afstellen van de achterremmen ging vrij eenvoudig met een (grote) schuifmaat. Je meet de binnenzijde van de remtrommel op en deelt dit door 2. Vervolgens meet je de diameter van de as op en deelt dit door 2. Deze waarden tel je bij elkaar op en stelt hierop de schuifmaat af. Je kunt nu met de stelnokken (eerst de onderste en vervolgens de bovenste) de remvoeringen afstellen terwijl je de schuifmaat over de as en de voering legt. Stel daarna de bovenste stelnokken terug voor het plaatsen van de remtrommels om deze daarna weer zodanig terug te draaien dat de trommel lichtjes tegen de voering sleept.
Uiteindelijk heb ik de werkplaats opgeruimd, de vloer geschrobd en het nieuwe chassis op de bokken geplaatst. Het opbouwen kan nu beginnen.
Na herhaaldelijk proberen heb ik deze week ook de moer van de dynamo los gekregen. Deze heb ik uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt, gestraald en weer gespoten. Hopelijk werkt hij straks nog. Een nieuwe kopen kan altijd nog.

17-04-2011

Er is deze week veel gebeurt. Eerst heb ik de remleiding en benzineleiding op het chassis gemonteerd. Ik heb gekozen om alle oude remleidingen te vervangen door nieuwe. De oude waren nog niet echt slecht, maar om dit later alsnog te doen weegt niet op tegen de extra kosten van een nieuw setje leidingen. Daarna zijn de veerpoten op het chassis gemonteerd. Vervolgens heb ik de achteras in elkaar gezet, incl nieuwe remleidingen, om deze vervolgens op het chassis te monteren. Dit karei, viel achteraf erg mee. De veerpotten zijn aangesloten op de achteras en de achterste schokbrekers zijn gemonteerd. Ook de benzinetank is, na deze eerst te hebben schoon gemaakt, weer gemonteerd. In de tank is de vlotter weer aangebracht. Hiervan heb ik de massakabel aan het chassis bevestigd en aan de andere aansluiting heb ik een kabeltje bevestigd, welk later op de kabelboom woord aangesloten. Daarna is de tankbeugel weer op zijn plaats gezet. De achterzijde is nu klaar.
Nu is het wachten op het naaldlagertje van het stuurrondsel in de vooras. Dit heb ik bij BCC besteld maar is nog steeds niet binnen. Hopelijk de komende week. Ook heb ik hier een "Ligarex" setje besteld om alle (stof)hoezen vast te zetten. Ik wou dit in eerste instantie met ty-raps doen maar aangezien deze kunnen verweren heb ik toch maar voor de veel duurdere, maar betere oplossing gekozen. Als er later een homokineet kapot gaat omdat er een stofhoes is afgeschoten dan ben ik nog duurder uit. In de tussentijd maar wat andere dingen gedaan. Zo heb ik de koelbeplating gespoten, de stootrubbers van de vooras op het chassis gemonteerd, de stuurkogels weer in elkaar gezet, de dynamo weer gemonteerd en de remklauwen lachen je weer toe.