Burton
April
2011
03-04-2011
De afgelopen week heeft vooral in het teken gestaan van schilderen en spuiten. Zo heb ik eerst alle" kleine" onderdelen geschilderd met (1x) RX-5 en (2x) RX-10. Het spruitstuk en de eerste demper zijn gespoten met VHT lak. Ook de remklauwen en de trommels zijn met VHT lak gespoten. Vervolgens heb ik de draagarmen al weer behandeld met RX-5. Deze zijn morgen en overmorgen aan de beurt om met RX-10 behandeld te worden. Ik heb toch maar besloten om het ventilatorhuis, de koelbeplating van de motor en de kachelpotten met VHT lak te spuiten. Dit geeft een veel mooier en vooral strakker resultaat dan het schilderen met de RX-lakken.
09-04-2011
Ook de draagarmen staan
inmiddels in de kleur. Op het werk heb ik nieuwe wiellagers in de remtrommels
geperst. Hiervoor had ik eerst een doorn gemaakt met een zoekrand. Het persen
was daarna zo gebeurt. De remtrommels zijn weer gemonteerd. Hiervoor heb ik de
oude, gereviseerde, onderdelen gebruikt. Alleen de remvoeringen zijn vernieuwd.
Het afstellen van de achterremmen ging vrij eenvoudig met een (grote)
schuifmaat. Je meet de binnenzijde van de remtrommel op en deelt dit door 2.
Vervolgens meet je de diameter van de as op en deelt dit door 2. Deze waarden
tel je bij elkaar op en stelt hierop de schuifmaat af. Je kunt nu met de
stelnokken (eerst de onderste en vervolgens de bovenste) de remvoeringen
afstellen terwijl je de schuifmaat over de as en de voering legt. Stel daarna de
bovenste stelnokken terug voor het plaatsen van de remtrommels om deze daarna
weer zodanig terug te draaien dat de trommel lichtjes tegen de voering sleept.
Uiteindelijk heb ik de werkplaats opgeruimd, de vloer geschrobd en het nieuwe
chassis op de bokken geplaatst. Het opbouwen kan nu beginnen.
Na herhaaldelijk proberen heb ik deze week ook de moer van de dynamo los
gekregen. Deze heb ik uit elkaar gehaald en de onderdelen schoongemaakt,
gestraald en weer gespoten. Hopelijk werkt hij straks nog. Een nieuwe kopen kan
altijd nog.
17-04-2011
Er is deze week veel gebeurt.
Eerst heb ik de remleiding en benzineleiding op het chassis gemonteerd. Ik heb
gekozen om alle oude remleidingen te vervangen door nieuwe. De oude waren nog
niet echt slecht, maar om dit later alsnog te doen weegt niet op tegen de extra
kosten van een nieuw setje leidingen. Daarna zijn de veerpoten op het chassis
gemonteerd. Vervolgens heb ik de achteras in elkaar gezet, incl nieuwe
remleidingen, om deze vervolgens op het chassis te monteren. Dit karei, viel
achteraf erg mee. De veerpotten zijn aangesloten op de achteras en de achterste
schokbrekers zijn gemonteerd. Ook de benzinetank is, na deze eerst te hebben
schoon gemaakt, weer gemonteerd. In de tank is de vlotter weer aangebracht.
Hiervan heb ik de massakabel aan het chassis bevestigd en aan de andere
aansluiting heb ik een kabeltje bevestigd, welk later op de kabelboom woord
aangesloten. Daarna is de tankbeugel weer op zijn plaats gezet. De achterzijde
is nu klaar.
Nu is het wachten op het naaldlagertje van het stuurrondsel in de vooras. Dit
heb ik bij BCC besteld maar is nog steeds niet binnen. Hopelijk de komende week.
Ook heb ik hier een "Ligarex" setje besteld om alle (stof)hoezen vast te zetten.
Ik wou dit in eerste instantie met ty-raps doen maar aangezien deze kunnen
verweren heb ik toch maar voor de veel duurdere, maar betere oplossing gekozen.
Als er later een homokineet kapot gaat omdat er een stofhoes is afgeschoten dan
ben ik nog duurder uit. In de tussentijd maar wat andere dingen gedaan. Zo heb
ik de koelbeplating gespoten, de stootrubbers van de vooras op het chassis
gemonteerd, de stuurkogels weer in elkaar gezet, de dynamo weer gemonteerd en de
remklauwen lachen je weer toe.