Burton
Extra's - Accesoires

Softtop

Je leest het overal; "een Burton rij je open". En dat is ook waarvoor ik hem heb gebouwd. Ik heb namelijk al een auto met een dak. Toch is het erg vervelend als je lekker aan het toeren bent en er komt opeens een partij water naar beneden zetten. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor het behoud van het interieur is het in zo een geval prettig als je de Burton even kunt dicht maken. Een softtop is in zo een geval een uitkomst.

Ik ben al een tijdje op zoek naar de "ultieme" softtop voor op mijn Burton. De prijs is belangrijk, hij moet er netjes uitzien maar niet al te duur zijn. Ook de functionaliteit is belangrijk, snel opzetten/afbreken, makkelijk in- en  uitstappen en makkelijk mee te nemen. De softtop van BCC ziet er prima uit voor een aantrekkelijke prijs. Echter voor mij is het in, en vooral het uitstappen een groot nadeel. Zelfs bij de hoge versie geeft dit problemen. De softtop van ABS ziet er ook prima uit maar heeft een erg hoge prijs. Daar staat wel tegenover dat het in- en uit stappen gemakkelijk is door de rits in het dak.

na enige tijd het internet te hebben afgestruind, ben ik in contact gekomen met Peter, die zijn softtop zelf heeft gemaakt; althans het buizenframe. Het doek heeft hij door een bedrijf laten maken. Na wat mail verkeer over en weer heb ik besloten om ook zelf een softtop te gaan maken. Ik heb contact op genomen met het bedrijfje die het doek heeft gemaakt en hiermee afgesproken dat ik, zodra ik het buizenframe klaar heb, weer contact opneem voor een afspraak. De Burton moet dan een weekje daar naar toe om het doek te maken. Ook de prijs is erg interessant.

Via internet heb ik buiskap beslag besteld (uit de watersport industrie) en bij de Gamma een paar meter verwarmingspijp van 22 mm. Hiermee heb ik het buizenframe gemaakt. Op het werk even een buigapparaat geleend voor het netjes buigen van de pijp. Eerst een plaats bepaald voor de voetsteunen op de body. Vervolgens de hoofdbuis op maat gebogen en daarna de 2e buis passend gemaakt. Nu nog even spuiten (zwart) en klaar is Kee.... Joost. Er moeten ook nog een paar stripjes gemaakt worden in de vorm van de voorzijde van de voorruit. Deze worden in het doek gestikt voor een mooie strakke aansluiting van het dak met de ruit. Deze strips heb ik via een werk relatie laten laser snijden uit RVS. Hiervoor heb ik eerst een 3D tekening gemaakt zodat deze direct kan worden ingelezen in de lasersnijmachine.

Nu het buizenframe klaar is, snel een afspraak gemaakt voor het vervaardigen van het doek. Ik kon de Burton brengen de woensdagavond vr Hemelvaart. Het zou ca. n week duren om het doek te maken. En zo was het ook. n week later, op donderdagavond kon ik hem weer ophalen. Het kapje zit er strak op. Mooi afgewerkt en met rits in het dak om gemakkelijk in en uit te stappen. Ik zou bijna zeggen "jammer dat het zo mooi weer was" want ik ben open naar huis gereden. Bij thuiskomst toch nog even een klein proefritje gemaakt met kap. Geweldig!

Ik wil Peter bedanken voor alle informatie en Bart voor het maken van het doek.

Open dag BCC

Op zondag 17 juni 2012 vond de 12e open dag plaats bij BCC in Zutphen. Een goede reden voor een leuk tochtje in de Burton. 's morgens vroeg vertrokken om lekker binnendoor naar Zutphen te toeren. Hoewel het 's morgens vroeg nog erg fris was, is het wel de hele dag droog gebleven en zelfs de zon kwam nog regelmatig kijken. na de ruim 150km lange rit was ik al ruim op tijd bij BCC. De medewerkers waren nog druk bezig om alles klaar te zetten voor de open dag. Het was een leuke, interessante en gezellige dag met allemaal Burton fanaten. Er waren diverse activiteiten zoals onderhoud polyester, rondleiding BCC, uitleg over de turbo en het Quaife Differentieel etc. Zo was er op het einde van de dag de verkiezing "mooiste Burton van 2012". Iedereen, bezoekers en eigenaren, konden gedurende de hele dag een formuliertje invullen met wat zij de mooiste Burton (1e - 2e - 3e) vonden die op het terrein aanwezig was. Uiteindelijk werd mijn Burton 1030 gekozen tot mooiste Burton van 2012. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak maar het streelt wel  je ego wanneer je werk beloont wordt door het publiek.

Motorkap

Hoewel de motorkap tijdens de bouw mooi aansloot op de body, is deze steeds verder naar binnen getrokken waardoor de punten de body gingen raken. Dit gaf een irritant trillend geluid bij stationair lopen van de motor. Vooral als je voor een stoplicht staat te wachten heb je hier erg veel last van.
Ik heb dit opgelost door middels een paar verstelbare stangetjes de uiteinden van de motorkap iets naar buiten te duwen. Hiervoor heb ik van een stuk geperforeerde RVS plaat (wat ik nog had staan) een viertal beugels gemaakt. Deze heb ik met sikaflex 260 in de motorkap gelijmd. Vervolgens heb ik van aluminium 2 stangetjes, met aan beide zijden schroefdraad, gemaakt die middels een paar kogelkoppelingen aan de beugels zijn bevestigd. Op deze manier kan ik de motorkap mooi op maat zetten zodat deze de body niet meer raakt en de trilling is verdwenen.

Vervolgens heb ik de motorkap aan de binnenzijde een mooi kleurtje gegeven. Eerst een kunststof hechtprimer er op gezet en vervolgens hoogglanslak RAL 9010. Beide zijn verkrijgbaar in de betere bouwmarkt.

Matten

Het in- en uitstappen in een Burton kan alleen maar door je als het ware in de auto te laten glijden. Om de vloerbekleding, wat veel werk was om het mooi strak erin te krijgen,  een beetje te beschermen tijdens deze manoeuvres heb ik bij www.matten-online.nl een paar automatten op maat laten maken. Na enig mailverkeer heb ik op advies van matten-online een papieren mal gemaakt op ware grootte. Deze opgestuurd en ca. 1 week later lagen de matten al in de Burton. Perfecte passing. Ik heb de matten met een paar vleugelboutjes vastgezet onder de zitting, op het frame waar de bank op vast is gezet (niet origineel Burton).

Ik wil Johan bedanken voor zijn medewerking en de snelle service.

Uitlaat

Een kleine doorn in mijn oog was toch wel de uitlaat van de Burton. Ik heb daarom besloten om een andere RVS uitlaat te monteren. Na wat surfen op het internet kwam ik een dubbele uitlaat tegen die door ABS was gemaakt. Echter na de prijs hiervan te hebben vernomen vond ik hem ineens een stuk minder mooi. Toch kwam ik telkens terug op het model van ABS. Dan maar eens kijken wat ik zelf kan maken. Bij www.RVSland.nl heb ik materiaal besteld (6x RVS 90 lasbocht 42.4x2, 1mtr RVS pijp 42.4x2, 1 mtr RVS pijp 60.3x1.5, 2x RVS schijf 60x4 en 1x RVS rozet 125x18). De 2 schijven heb ik gebruikt om een verloop te maken van de pijp van 60 naar de pijp van 42. Van de rozet heb ik 2 halve maantjes gemaakt voor de afwerking op de body. De pijp van 42,4 sluit mooi aan op het laatste deel van de Burton uitlaat. Deze heb ik op een klein 50 cm van achter doorgezaagd. Vanaf hier ben ik met de lasbochten en de pijp van 42.4 verder gegaan, onder het chassis door naar het midden van de auto. Vervolgens van de lasbochten een T-stuk gemaakt en toen verder naar achteren. De laatste 20 cm heb ik van pijp van 60 mm gemaakt om een wat stoerdere look aan het geheel te geven.
En als slagroom op de taart zit er ook nog een prachtige zware roggel in. Totale kosten nog geen 100 eurootjes en een weekendje bakken en braden.

De nieuwe uitlaat zag er perfect uit en ik had er dan ook al diverse positieve reacties op gekregen. Toch was ik zelf nog niet helemaal tevreden. Wel over het nieuwe gedeelte, maar niet over het oude, originele deel. De aansluitingen bij de middendemper zijn ronduit K.....  Zelfs met hele ladingen pasta zijn ze niet, voor langere tijd, dicht te krijgen. Dus maar weer aan de slag. Via een bevriende relatie heb ik RVS flenzen laten lazeren. Via een webshop voor uitlaatdelen heb ik een flexibel uitlaatdeel en een plaatje uitlaatpakking besteld. Na 2 avondjes knutselen was het karwei geklaard en rij ik voortaan met een 100% dichte uitlaat. Tevens heb, nu ik toch bezig was, direct na de middendemper een flexibel deel tussen de uitlaatpijp geplaatst zodat de uitlaat, als deze warm wordt, een beetje kan uitzetten, zonder dat er teveel spanning op komt staan.

Kachel

De bediening van de kachel in mijn Burton heeft nog nooit goed gewerkt. Telkens als ik de kachel van "koud" naar "warm" wil zetten, knikt de binnenkabel, tussen het einde van de buitenkabel en de aansluiting op de linker kachelpot. Maar ja, het was zomer en ik had toch geen kachel nodig. Nu de temperatuur steeds lager wordt op het einde van het jaar, begon het probleem steeds groter te worden. Dit probleem moest opgelost worden en snel. na veel gepieker en uitprobeerseltjes, was de oplossing uiteindelijk heel simpel. Ik heb in een kunststof stripje, wat ik toevallig nog ergens had liggen, 2 gaatjes geboord waar de binnenkabel precies door past. Dit blokje heb ik over de binnenkabels geschoven, waardoor de kniklengte van de binnenkabels een stuk kleiner werd en het probleem was opgelost. Ik kan tegenwoordig lekker warm rondrijden, ook bij koud weer.

Kofferbak verlichting

Een ander probleem waar ik tegenaan liep toen de dagen korter werden, was het zicht in de kofferbak. Steeds vaker had ik het probleem dat ik iets uit de kofferbak wilde halen en niet zag waar het lag omdat het veel te donker was. De meest voor de hand liggende oplossing was dan ook een lampje in de kofferbak. dat was op zich geen probleem. Bij Conrad een LED lampje besteld en even aansluiten. Maar wat als ik het lampje vergeet uit te doen?Ergens met een lege accu komen te staan was ook geen oplossing. Dus ook nog maar een massaschakelaar inbouwen. Het probleem was echter om deze een beetje mooi weg te werken. Uiteindelijk heb ik een mooie plek gevonden in de achterste bekledingsplaat in het koffer. Na wat gepriegel zat de massaschakelaar netjes op zijn plaats. Toen nog uit een stukje aluminium plaat een bedieningsnokje gemaakt en dit op het koffer deksel gemonteerd.

Hefbrug

Het probleem tijdens het sleutelen aan de Burton is de geringe ruimte tussen de auto en de grond. Ik ben dan ook al een tijdje aan het zoeken naar een oplossing voor dit probleem. Een hefbrug zou een ideale oplossing zijn maar die kan ik thuis niet plaatsen ivm de hoogte. Een andere oplossing is een smeerput maken in de garage. Dit is een dure oplossing en je hebt altijd een gat in de vloer van je garage. Daar komt nog bij dat ik mijn dagelijkse auto, een pick-up, niet in de garage kan, waardoor zowel de hefbrug als de smeerput alleen voor de Burton zou zijn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 4 hydraulische oprij bokken. Deze kan ik in de garage plaatsen, voor als ik aan de Burton werk, en buiten voor als ik aan de pick-up moet werken. Na een beetje surfen op het web, heb ik uiteindelijk bij de firma Draaiers twee leuke setjes gekocht. Ik kan de Burton nu omhoog krikken zodat er een ruimte onder de auto ontstaat van circa 50 cm. Met nog een garage ligkar erbij is het een genot om onder de auto te werken.

Luchtinlaat en powertube

Tijdens de kennismaking dag (pasen 2012) bij BCC had ik al een powertube gekocht. Deze waren toen sterk afgeprijsd. Het was echter nog te vroeg voor mij om hem te monteren, want ik had toen nog maar een paar kilometer op de teller staan. Ook wou ik het graag combineren met een vermogensbak dag. Tijdens de open dag (juni 2012) bij BCC heb ik kennis gemaakt met een Burton bouwer die een ander luchtfilter had gemonteerd, Ook hier was ik wel van gecharmeerd, zij het alleen al door het uiterlijk hiervan. Een leuk klusje voor de winter maanden. In het najaar al de spulletje besteld, deels bij Full Car Tuning en deels bij Car fantasy. Plotseling kwam het bericht van BOC dat er op 16 feb. 2013 een vermogensbank dag werd georganiseerd. Dat werd dus snel beginnen.
Eerst het oude luchtfilter verwijderen en een plekje zoeken voor het nieuwe filter, een
GREEN Wind filter Chroom, rekening houdend met het feit dat de motorkap nog dicht kon. Ook de aansluiting op de carburateur moest gemaakt kunnen worden. Hiervoor een beugel ontworpen zodat het filter een vaste plek kreeg. Vervolgens een plek gezocht voor de Oil catch tank en hiervoor ook een bevestigingsbeugel gemaakt. De oil catch tank zorgt ervoor, zoals de naam al doet vermoeden,  dat de lucht van de carter ontluchting olie-vrij wordt gemaakt. Hierdoor komt er schonere lucht in de carburateur wat weer een betere verbranding geeft. Bij een APK keuring moet de carter ontluchting weer terug de carburateur in. Ik heb er echter voor gekozen om deze ontluchting via een filtertje op de oil catch tank weg te laten stromen.
De volgende klus was het plaatsen van de powertube. Ik dacht dat is zo gepiept. Echter niets is minder waar. Vanwege het feit dat ik geen originele verlichtings beugel heb, raakt de powertube deze beugel waardoor de motorkap niet meer kon sluiten. Na veel gepruts en gepieker heb ik uiteindelijk de originele powertube volledig aangepast, zelfs de stand van de buis op de grondplaat. Uiteindelijk alles met siliconen bochten van QSP aangesloten. Of de prestaties hierdoor veel zullen verbeteren weet ik niet, maar het oog wil ook wat.
Nu de voorkant toch is verwijderd, gelijk maar een beurtje gedaan; kleppen stellen, oliefilter vernieuwen, bougies vernieuwen, olie verversen, doorsmeren, etc.
Klaar voor de vermogensbank dag.

Vermogensbank

Na al deze aanpassingen was het de hoogste tijd om eens naar een vermogensbank dag te gaan om de Burton optimaal af te stellen. Zo gezegd, zo gedaan. Heb me ingeschreven voor de vermogensbank dag op 16 febr 2013. Mooi op tijd klaar voordat het mooie weer begint. Ruim n week van te voren kreeg ik bericht van de BOC dat de vermogensbank dag is geannuleerd ivm te weinig deelnemers. Wat nu? Wachten op de volgende dag? Het is niet bekend wanneer dat gaat gebeuren, mede doordat de fa. Startrick, waar deze dagen plaats vinden, gaat verhuizen.
Ik heb uiteindelijk maar zelf contact gezocht met de fa. Startrick en gevraagd of ik ook buiten de BOC om terecht kon. Dat bleek geen enkel probleem te zijn. Wel moest ik bij BCC een sproeierkitje bestellen, want die hadden zij niet op voorraad. Op woensdag 27 februari kon ik terecht. Dat werd tevens de eerste "grote" rit met het nieuwe luchtinlaat systeem.
Na de eerste run op de bank werd er besloten om de sproeiers (110-110) te vervangen door sproeiers 120-125. Hoewel het uiteindelijk maar een kleine 2 PK winst opleverde (toch nog ca. 8%) zat de grootste winst hem vooral in het feit dat de auto nu mooier oppakt na het schakelen. Voorheen wou hij soms nog wel eens inhouden als je plotseling veel gas gaf en dat is nu helemaal over.

Al met al een interessante dag.